tisdag 25 januari 2011

valpmys...

Många av bloggvännerna har ju just nu mysiga valpar därhemma att gosa med och jag har min snart 6 år gamla Molly! Men hon har som alla andra varit en gosig och ullig valp. Se här bara.....


 


Många av er har ju också 2 eller flera hundar och det har vi också haft. För 30 år sedan hade vi 1 shetland sheepdog och 1 beagle samtidigt. Det hela var nog inte så välplanerat eller genomtänkt, det bara blev så. Sheepdogen hade vi skaffat men beaglen "blev vi med" istället för ett arvode på ett jobb som min man utfört. Beaglen hade mycket energi och hade behövt aktiveras mer för att bli familjevänlig. Det inser man så här efteråt, men vi hade 2 små barn som också krävde sitt och så fick han bli som han blev (= opålitlig). Det hela var ohållbart och vi valde att ta bort honom efter 4 år. Den andra hunden (som var genomsnäll av sig själv) fick ett lugnare och bättre liv och behövde inte längre vara rädd och barnen kunde ha sina leksaker ifred utan att ha en hund som vaktade på grejorna. När vi skaffade Molly bestämde vi att vi bara skulle ha 1 hund och det löftet gäller fortfarande.

Idag har Molly varit hos veterinären för den årliga vaccinationen. Hon blev borstad och fin innan och visste då, att hon skulle få följa med när vi tog på oss ytterkläderna. Hon for ur bilen och stretade och drog och ville in på kliniken, men så fort vi  kom innanför dörren blev hon lite ängslig och ville upp i knäet på oss. Hon har tacka och lov (peppar, peppar, ta i trä) aldrig drabbats av något otäckt som veterinären har fått reda ut, men det är väl den annorlunda doften som gör att det känns otäckt där. När veterinären sa: varsågod och följ med, så hoppade hon glatt ner på golvet och följde med honom in på rummet.
Tidigare har han alltid gett sprutan i nackskinnet, men nu var det något nytt att det skulle sprutas in i nosen. Jag ställde mig lite frågande om hur detta skulle gå eftersom jag tycker att det är så enkelt med sprutan i nacken eftersom hon då inte fattar eller ser vad man gör. Detta skulle vara effektivare mot bl a kennelhosta så vi ställde upp på nyheten. Husse höll upp nosen och innan Molly fattat vad veterinären gjorde som var det klart. Ofattbart enkelt.

Efteråt gick vi några ärenden på stan. Molly har ända sedan hon var valp fått följa med på stan, men blir likväl lite stressad av allt nytt. Dessutom gick husse på sittt håll (systemet) och vi skulle till parfymbutiken, grönsaksaffären och bokhandeln. Hundar är välkomna i de flesta butiker, tom på Åhléns, och det tycker jag är bra, för jag skulle aldrig i livet binda min hund utanför en affär hur kort stund ärendet än skulle ta. Vi fick knacka på rutan hos grönsakshandlarn så han fick komma ut och höra vad jag ville ha, för där får hunden nog inte gå in då de hanterar livsmedel i lokalen.

Ja, mycket mer har inte hänt här hos oss denna gråmulna trista dag.

1 kommentar:

  1. Men trots det händer det en del eller hur=) Har aldrig ört om sprutan i nsoen ska bli spännande när det är dags för mina om de gör samma här. Kram på er

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.