söndag 9 januari 2011

Surpotta........

.....blev jag idag kallad av en kvinna då jag var ute med Molly.

Vi gick på en gångväg inne i ett villaområde några kilometer hemifrån då vi närmade oss en korsande stig. Jag såg kvinnan och hennes skuttande hund på avstånd, hon grejade med något i påsen hon hade i handen och hade noll koll på omgivningen. Hunden var något större än Molly men var säkerligen en unghund eftersom den var ganska så yvig i sina rörelser.

Jag hade Molly i flexikoppel och gjorde som jag brukar då vi möter någon människa eller hund, jag "halade" in henne och hon går då in vid min vänstra sida och går fot i kortast tänkbara låst koppel. Den andra hunden var inte lös utan hade också flexikoppel men kvinnan gjorde ingen ansats att korta in kopplet.

Jag stannade då och ropade att hon skulle "hala in" sin hund för man vet ju att med flexikoppel är det nästan förenat med livsfara för både hund och människor då man möts. De snor in sig på nolltid runt varandra.

Men nej då kvinna forsatte glatt framåt med hunden hoppande i den tunna linan 5 m framför sig. "Hala in" ropade jag igen  - vad säger du, svarade kvinnan - korta kopplet, sa jag då med lite barskare stämma.

Då tog hon "illa upp" och kallade mig surpotta. Men jag ville inte ha en vild och busig hund i tunn flexilina dansande runt mig och Molly. Hunden ville säkert hälsa och matten var väl van att hennes lilla älskling var omtyckt av alla och fick göra vad den ville.

När hon sa Surpotta ville jag förklara mig, men hon ville inte lyssna, utan sa omigen att jag var en surpotta.

Då sa jag; - och du är en gammal kärring som hörde illa!

Jag brukar verkligen aldrig brusa upp eller kalla folk vid fula tillmälen men jag tyckte hon var så urbota dum, dessutom såg hon dum ut och verkade inte begripa sitt och sin hunds bästa. Om hon hörde vad jag kallade henne vid, vet jag inte, men det kändes skönt att få häva det ur sig. Så det så!!!!



Avslutar med en bild på 2 som är glada att det är töväder på gång och att isen släpper.

6 kommentarer:

  1. Jag förstår dig precis och hoppas hon hörde vad du sa! Det finns en del knäppisar...

    SvaraRadera
  2. Men herreguud hon verkade väl vara en surpotta om någon...hur kan man bara säga så till någon man inte känner är för mig en gåta....Bra svarat med gammal kärring ;)

    SvaraRadera
  3. Fniisar när jag hör ditt svar ,ett svar som jag defintivt inte sammakopplar till dig=). Bra jobbat Helen. På dem bara du är ingen surpotta vill bara ha lite matte/hundvett av dem du möter.

    SvaraRadera
  4. Vi tycker också hon verkade vara en sur gammal kärring.
    Bra svarat säger vi bara.
    Vov o kram!

    SvaraRadera
  5. Ja tradiga människor finns det .
    Det var kanske dx för henne att skaffa hör apparat hihhihhi.
    Ha det gott.
    Kram Ricco & Alfons med matte.

    SvaraRadera
  6. Ibland måste man bara få svara.
    Tycker inte heller om när folk inte har koll på sina hundar när man möter dom. Min stora Sammi är inte speciellt glad i andra hundar, blir lite jobbigt ibland.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.