lördag 27 augusti 2011

Åskmuller

Idag vaknade vi till ett åskoväder. Hela atmosfärden vibrerade, det blixtrade inte men mullrade alldeles förfärligt. I halvvaket tillstånd trodde jag mig förflyttad 15 år bak i tiden då flygflottiljen F10 var aktiv, och att det var ett stort Herculesplan eller dylikt som var på väg att starta. Åskan kom närmre och det började också blixtra och sen kom regnet. Molly var inte rädd, bara lite brydd, men satt för säkerhets skull i mattes knä och lyssnade. Det är värre då det blixtrar på natten då blir hon orolig. Efter 1 timme var det över och vi kunde gå ut vår morgonrunda.

I torsdags gick vi spåret som jag berättade om i förra inlägget. Det fick ligga i 18 timmar, det regnade lite på morgonen men vinden hade hållit sig lugn under natt och förmiddag. Husse var med och fotograferade (med en dåligt inställd kamera), här kommer lite bilder;

Här är vi på väg till start, uppsparket är vid tallen.


Första sträckan, Molly är ivrig och ringar i vida cirklar.


Nu är tempot bättre och hon spårar fint med bra nosarbete.


Här håller jag linan på 5 meters markeringen för att komma närmre Molly och ge henne stöd i spårarbetet.


Hon går direkt i spårkärnan, håller bra fart och vinklar vid trädet precis som hon ska!


Vi jobbar på bra och närmar oss spårslutet.


Jag är väl "sådär" nöjd, tycker hon kunde varit lite mer noggrann och inte flaxat så mycket. Klar 1:a men inget HP enligt mattes bedömning.

8 kommentarer:

  1. Bra teamwork! Kul att få se så många bilder från spåret.

    Vi har haft en förfärligt regnväder idag med åska - vilket smhi tydligen inte alls var beredda på...

    Ha en fortsatt bra helg!

    SvaraRadera
  2. Duktiga Molly och matte. Kul att husse tog kort. Jag lät Lowas ligga i 24 timmar andra gången hon gick övernattenspår och en återgång. Kan säga att hon blev trött men med lite hjälp fixade hon det. Är nog lite överambitiös=)

    SvaraRadera
  3. Av mig får ni gärna HP:et också:)
    Duktiga tjejen!
    Fick läsa förra nu också och jag bara älskar så'na där fina gamla handdukar!

    SvaraRadera
  4. Bra jobbat...HP härifrån oxå ;)

    SvaraRadera
  5. Jaa, bra! Nu kan vi också skriva i din blogg Molly! Så rackarns kul at få spåra, det är ju det bästa i ett hundliv tycker jag! Fint jobbat i spåret, snygging!

    SvaraRadera
  6. Här regnade det igår så vi trodde det skulle bli hål i marken, hjälp vad mycket regn!
    Härligt ändå att ni ger er ut i skogen ibland och spårar, kan ju kanske inte gå perfekt varje gång ;-)? Jag tycker det ser jättefint ut i varje fall!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Så kul att se och följa er i ert spårarbete.
    Vi spårar lite, vet inte varför jag har så svårt att ta tag i spårarbetet.

    SvaraRadera
  8. Vad fint hon spårar, man ser liksom på svansen också, att hela hon spårar.

    När man vaknar till sådär och är lite halvt om halvt vaken, så kan man tro en massa saker innan hjärnan verkligen kopplar. Kan både vara otäckt och lite kul ibland : )
    Ha detbra. Hälsningar Elon och Linus matte

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.