måndag 8 augusti 2011

Lingonröda tuvor



Så kul ni verkar haft det på Cockerpromenaden i Hovdala i går. Då jag läste att Carina skulle ordna en träff, så tänkte jag åka dit med Molly. Men...hon löper, är nog mitt i höglöpet, och det skulle nog ställt till det för alla.


Idag var vi ute i den stadsnära Nybroskogen och promenerade 1 timme. Nu vet jag varför joggare klagar på att hundar anfaller och jagar dom. Vi gick i godan ro,  Molly i sitt 5 m långa flexikoppel, då vi plötsligt hör ett pustande precis bakom nacken. Där kom en joggare på tysta, lätta fötter i full fart och inte saktade han ner då han skulle springa om oss. Vänta, sa jag, så skall jag hala in hunden. Han hade så klart musikproppar i öronen och hörde inte utan rusade vidare på den smala stigen. Molly blev nog lika överraskad som jag då han kom och men stannade snällt och släppte förbi honom. Jag kan förstå hundar som blir rädda då det kommer en karl i full fart i skogen och kanske rent instinktivt hoppar på dom eller blir triggad och vill rusa efter. Är de då dessutom inte kopplade kan det gå hur som helst.






I skogen var det sensommar med många röda fina lingon, björn- och rönnbär. Ljungen blommade och det var olika svampar lite här och var. Det går att klicka på bilderna så blir de både större och tydligare och då ser man också den gröna insekten som sitter på rönnbärsklasen!


Vi såg även ett rådjur som sprang tvärs över stigen en framför oss. Hann inte fånga den på bild tyvärr, men Molly hittade spåret där den stuckit in i skogen och snusade väldeliga. Givetvis fick hon inte följa efter den, det räckte nog med doften för att hon skulle få en kul upplevelse.


På morgonen då Molly och jag går ut träffar vi då och då på andra hundar eller katter. Ibland kan det "hetta" till vid något möte och då blir hon så upplivad att hon genast söker upp husse då vi kommer hem. Hon lyssnar om han är där uppe eller i sitt arbetsrum och rusar då dit för att liksom "berätta" vad hon varit med om. Har inget speciellt hänt på morgonturen bryr hon sig inte om var han är utan fokuserar på köket där frukosten skall serveras.

Ja, det var lite om vår dag idag, för övrigt har vi rensat ogräs och en gul blomma som sprider sig som en löpeld lite varstans, känns som om det bara är sådant i trädgården nu. Det blommar så fint på vår och försommar men sen........ inte så roligt. Måste nog ta mig en funderare och gallra bort en del så att jag kan få in lite sensommar-fägring också.

Nu är det dax att fixa middag, hej så long!

6 kommentarer:

  1. Vilken härlig promenad!
    Det var precis som vi var med på den ju dåå!!
    Sötliten grön bärfis ni fotograferat dessutom!
    Synd att ni inte kunde komma igår på gegg-promenaden!!
    Det hade vait kul att geggat runt ihop annars.
    Kanske en annan gång??
    Vov från grabbarna boys!

    (appropå mattes kamera: det är en ganska många år gammal Nikon med ett lite nyare, större objektiv som hon använder. Men hennes önskan är att skaffa sig en lite modernare kamera. Sen tar hon otroligt många bilder, alltid är det nån som blir okej säger hon)

    SvaraRadera
  2. Är likadant med folk på cykel tycker jag, dyker upp och gör både oss och hundarna livrädda, jag menar, dom har ju en ringklocka av en anledning! Synd att hon löper, jag läste oxå om deras promenad och blev avundsjuk jag med, lät så mysigt så hade jag bott närmare så hade jag oxå velat åka på nästa.
    Malin (cannolisblogg)

    SvaraRadera
  3. Jag håller med Malin, förutom det att de flesta cyklister verkar sakna ringklocka. Och att de dessutom har väldigt bråttom gör ju inte saken bättre!

    De är så personliga, våra hundar. Har små hyss för sig - kan tänka mig att husse blir glad när hon kommer för att 'berätta'.

    SvaraRadera
  4. Folk som kommer "smygande" bakifrån är... ("Tänk på språket, matte!!"sa' J) Här grälas MASSOR på cyklister som far fram som galningar och inte använder klockan. (olagligt att inte ha har jag lärt mig, men annars har man ju röst) Ofta blir det bra läskigt.
    Gulligt med berättande! Jag har haft armis som absolut skulle runt till alla och få beröm när han trimmats. Bara de sa' "ÅH så fin du är nu!" var han nöjd och rantade till nästa:)

    SvaraRadera
  5. Tror Molly hade blivit jättepopulär 10 killar och två tjejer fniss. Men kom en annan gång vi träffas med jämna mellanrum och alla är välkomna.Så kul att kunna träffas live ibland.

    SvaraRadera
  6. Hej Molly! Synd att du inte var med på promenaden, vi behöver fler tikar, tycker jag! Kram Valle

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.