fredag 15 april 2011

Kalasflicka


Nu är Molly också kalasflicka, precis som tjejerna Nanna och Leia, hon har nämligen fått ett scaliborhalsband idag. Det syns skymta mellan de grå öronen.



Vi har haft Scaliborhalsband alltsedan hennes första sommar och har hittills bara goda erfarenheter av det. Hon har haft någon enstaka fästing  -  vissa somrar ingen alls och det tycker jag känns tryggt eftersom vi vistas väldigt mycket ute i skog och mark. Då Anki och jag är ute och spårar med våra hundar ser vi hur det kryper på hennes blue roan och röda cockrar, men på Molly syns inga alls. Jag har läst att fästingar är blinda men drar sig likväl till ljusa färger. Kanske därför Molly är förskonad från dessa "odjur".

Idag har vi haft skön värme så fästingarna har säkert vaknt till liv så nu gäller det, trots halsband, att kolla igenom pälsen/hunden varje kväll. Ganska mysig procedur :-)


Här smyger Molly på något spännande ute i "bushen". Kan vara en våryr humla el dyl.

Någon har hängt upp en fågelmatnings-anordning i ett träd ute i skogen. Mycket spännande med alla småfåglar som höll till där. Många som plockade nerfallna frön, andra som satt och väntade i buskarna och det var ett herrans väsen.

För några dagar sedan var Molly hos "frissan". Det var välbehövligt eftersom det var 5,5 månader sedan sist. Jag har försökt hålla efter pälsen något, men tycker det är svårt med framtassarna. Hon har en fantastiskt blank och fin päls, ganska riklig men väldigt grå på öronen. Hennes tan-teckning har bleknat alltmer med åren, men vad gör väl det. Hon är pigg och alert och har fin kondis och det uppskattar jag mer är något annat.
Detta är en "före" bild. Hon är inte riktigt bekväm där hon står eftersom svansen är instoppad mellan benen och hela hon är hopkrupen. Men jag kommenderade "stå" med barsk röst :-(


"Efter"
Visst blev hon fin!

Vi har, som ni ser satt ut trädgårdsmöblerna och då tycker jag det är bra att borsta Molly utomhus. Jag brukar lägga en frotté handduk som hon kan stå på, på bordet och sedan hänger jag upp den avkammade pälsen i en buske så att småfåglarna får något mjukt och ulligt att lägga i sina bon.

Nu plockar husse fram päron som är Mollys favoritfrukt vid TV-dags. Hon kan inte koppla av förrän de är uppätna, så det är bäst att avsluta här och nu!

4 kommentarer:

  1. Så fin hon blev!
    Vi använder också scalibor numera, funkar bättre än något annat, är min uppfattning

    SvaraRadera
  2. Men Molly - du blev ju dubbelt så fin som vi! Nytrimmad och grann!
    Kram från Nanna & Leia

    SvaraRadera
  3. Så fin du är Molly!!! Jag kör exspot på mina men ser väldigt sällan någon fästing på dem men exspot gör enligt reklamen att fästingen inte vill krypa upp i pälsen.Härlig helg på er .Kramar från oss

    SvaraRadera
  4. Verkligen vårstädad och fin ;) Päron är favoritfrukten här också, och den ska ätas som kvällsgodis :)

    Vårhälsningar från Barbro & Salza

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.