lördag 2 april 2011

Äntligen.....


......var det i förmiddags dags att bege sig till strövområdet/urskogen Vedema för att lägga spår. Jag fick för någon vecka sedan veta, att Kim och Eva även skulle anordna en kurs för Championhundar (förutom anlag- och öppenklass som dom har varje termin) och var då snabb att ringa Anki, för att kolla om hon var pigg på att hänga med.

Vi var på teori i torsdagskväll och la upp taktiken för våra övningar. Det kommer att bli långa spår 800-1000 meter med flera oblodade vinklar och återgångar. Vi kommer att gå spår som legat i 48 timmar. Vi kommer att ha öppen spårstart med sökruta á la SM-spår m.m. Det ska bli så kul!

När vi kom upp till Vedema var det fullt med bilar på parkeringen och massor av folk ute med sina hundar. Det var anlagskursen som också började i dag.

Vi i championkursen fick köra en bit bort till yttersta gränsen på området och sedan rakt upp i skogen för att lägga våra spår. Dessvärre hade det gått skogsmaskiner på vägen som var ordentligt nerkörd med djupa spår och hög mittremsa. Vi såg hur bilen framför oss slirade i det leriga väglaget, det var inte roligt att höra hur det rasslade under bilen, men fram kom vi.

Skogen var härligt rik på mossa, fåglarna sjöng och det var alldeles underbart stilla och tyst (förutom fågelsången då).



Vi blev tilldelad ett område var, jag fick nr 14 och fick besked om att lägga 800 m med 2 återgångar. Lite fusk är det, men jag har med min frilufts-GPS så jag vet hur långt jag går innan vinklar o dyl. Det var inte lätt att gå själv och lägga spåret eftersom man skall välja vart spåret skall gå, snitsla, bloda, dra klöven samt rita spårkarta.

Jag hade ett väldigt stort område till förfogande, men när man är ute i naturen så blir man blockerad och "drar" inte iväg så långt som man borde. Jag är inte nöjd med hur jag avslutade mitt spår. De 2 första raksträckorna gick kanon men sen gick jag för snävt.

Hoppas hunden  som skall gå mitt spår i  morgon ändå får ut något av det. En sak vet jag i allafall och det är att det är tillräckligt långt.

Molly var hemma hos husse då jag var i väg och blev förstås alldeles exalterad då jag kom hem och hon  fick känna lukten av blod och klöv.

Nu laddar vi inför morgondagen och hoppas på uppehållsväder på eftermiddagen då vi ska spåra. Jag vet att Molly skall gå ett spår som Kaj lagt. Han är en van spårläggare och skogsman så vi hoppas vi får något att "bita i".

Vi hörs i morgon då jag ska berätta hur det gick :-D

4 kommentarer:

  1. Åh, vad roligt med ett spår som väntar i skogen! Det bästa jag vet absolut. Matten har lovat mig ett bra och långt spår i morgon. Det ska bli buskul som vanligt! Lycka till med ert spår så ska jag göra mitt bästa i mitt!

    SvaraRadera
  2. Så spännande och kul! Är riktigt avis men kan inte hinna allt. Caspian och jag tycker vår apporreingskurs är så kul om söndagarna sen får jag ju lite spårkänsla om måndagarna med Lowa. Men saknar Vedema och spårgänget.

    SvaraRadera
  3. Så kul med kurs och att spåret kommit igång för er.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.