måndag 30 maj 2011

Spårträning





Äntligen var det igår dags att åka till Vedema för att träna viltspår och umgås med likasinnade. Redan på lördagseftermiddagen var jag där för att lägga 2 stycken 600 meters spår med spårstart i öppen sökruta, SM-återgång och sårlega. Det är givetvis inte till min egen hund jag lägger spår, det gör någon annan. Vi är 10-12 stycken i gruppen och vi får olika områden varje gång att jobba i.

Första spåret jag lade blev kanonbra, skönt när det blir så. På det andra var naturen mot mig. Jag blev tilldelad ett väldigt kuperat område med en brant och långsträckt rullstensås vars topp ligger 130 m upp. Det blev till att sega sig upp för att se om det gick att åstadkomma något på toppen. Jag fick till ett 600 m spår och terrängen i sig fick bli den största utmaningen.

Kl 9 i söndagsmorse var vi på plats igen. Det hade regnat väldig mycket under natten men nu lyste solen gul och rund och värmde gott. Molly var vild och galen och lite uppstressad eftersom hon vet vad som gäller i Vedema och tycker det är väldigt kul. Vi fick för första gången testa sökrutan vid spårstart och hon blev lite osäker då det inte var som vanligt. Det gäller nog att få in en rutin på hur man skall söka av. Det ordnade sig i alla fall och hon spårade som vanligt med stor iver och frenesi.


För första gången på de 3 år vi hållit på att spåra tog hon klöven i sin mun och bar den hela vägen till bilen. Det måste ju förstås fotograferas ..... men då tyckte Molly att hon jobbat klart och ville inte mer. Det var vatten och "plocka pinnar" ur pälsen som nu stod på schemat.

Därefter gick jag med som observatör på de ekipage som fått mina spår på sin lott. På det första spåret gick en liten kanintax som var jätteliten, jätteduktig och alldeles underbar att titta på. Hon varken drog, kryssade eller blev det minsta varm och flåsig utan rann som en liten ål utmed marken. Spåret klarade hon galant och på söndag är det dags för henne att gå sitt 3:dje spårprov för en domare.

Mitt andra spår fick en ivrig strävhårstax gå. Han var så kaxig på vägen fram till spårstarten, badade i sjön och ville ge sig in i skogen lite här och var. Sele och lina hade matten satt på redan i bilen eftersom han lever sådan rövare innan han skall starta. Det har t o m hänt att han slunkit ur sitt koppel före starten och sedan rusat runt vilt skällande i skogen. Han är tuff och tränar rävgrytjakt i Danmark. I Sverige är det förbjudet att stänga in en räv i ett konstgjort gryt för att därpå släppa in en hund i gångarna.... men danskarna har som bekant en annan syn på saker och ting.


Mellan varven fikade vi och hade genom gång av varandras resultat. Vi är 3 cockerspaniels i gruppen och samtliga gjorde utmärkta jobb i går och fick fin kritik. Det drar alltid ut på tiden i Vedema men det är så avstressande att vara där långt ute i naturen utan en massa oljud, bara härlig fågelsång att lyssna på istället. Några plockade fram en stor grill och sedan vankades det grillad korv med bröd och tillbehör. Jättegott efter en lång dag i skogen. Klockan 17 var vi hemma, trötta men fyllda av positiva "må bra upplevelser".

I dag "passar" vi Hilma, vi har varit ute i skogen här i närheten och strosat omkring och sedan pysslat i trädgården.


Nu väntar hundarna på mat, de stirrar uppfordrande på mig så det är bäst att göra dom till viljes.

Hej så long!

1 kommentar:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.