fredag 13 april 2012

Scaliborhalsbandet



Nu när vårvärmen är på G är det dags för fästingskydd för våra älsklingar. Jag har använt Scaliborhalsband varje säsong alltsedan Molly var 1 år och har bara haft goda erfarenheter av det. Någon enstaka gång har hon haft "fripassagerare" i pälsen som jag upptäckt. Jag tror och har märkt att fästingar inte söker sig till "svartpälsare" lika ofta som de gör till ljuspälsade hundar - men för den sakens skull bör inte hunden lämnas utan fästingskydd.
Så här års hörs ju ofta debatt om att Scalibor är ett alltför starkt gift och skall undvikas, mångar väljer hellre hemgjorda lösningar med vitlök och rosmarin eller bärnstenshalsband. Eftersom vi vistas ute i skog och mark dagligen vill jag ha det bästa till min Molly och då tar jag Scalibor!

Nu kollar vi väderprognosen noga eftersom det i morgon är dags för Vårspåret för Cockerspaniels i Bjärnum. Skall bli kul:-))

7 kommentarer:

  1. Jag ger mina exspot som de alltid mått bra påFöruom denna gång då det inte fanns hemma på apotket Känner väl så här mår de bra på fästingmedlet är det väl bättre att ge dem skydd än att de ska bli sjuka?Håller även med om svartpälsade = mindre fästingar. Härlig helg pch lycka till imorgon. Kram

    SvaraRadera
  2. Scalibor! Gäller för oss, funkar bäst här och helt klart använder vi det, för fästingar och fästingburna sjukdomar vill inte ha mer av.

    SvaraRadera
  3. Jag ska också inhandla Scalibor i helgen. Vill inte ta några risker...vi har gott om fästingar i skogen.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Märkligt nog så har inte Malte haft mycket fästingar trots att jag slarvat med halsbandet på honom, tror jag plockade en eller två förra sommaren. Jag hade också Scaliburhalsband och det får det bli i sommar också! Dock verkade det inte finnas på apotektet längre.

    SvaraRadera
  5. Här åkte Scalibor på redan för tre veckor sen när vi hade en riktigt var period och fästingarna dök upp. Efter att ha genomlidit borrelian nyss så chansar vi inte alls. Förr om åren har jag tagit av och på halsbandet under säsongen , och naturligt vis haft massor av fästingar av och till Nu är det slut på slarvet!

    SvaraRadera
  6. Scalibor låter som ett bra val. Matte har köpt Kiltix-halsband till mig och Hilda, som skall skydda mot fästingar och loppor. Dom åker på snart. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  7. Vi använder också det till våra två. Vi tycker att det är jättebra och som du skriver, ibland, kan en och annan äcklig sak sitta i pälsen, men har ni märk att de kan sitta i huden, fast de är döda ?
    Vilket fint citronträd du har på bilden. Gillar trädgård och odling, så jag blir lite "avis". Har du några skott du vill bli av med ?
    Hälsningar Carola

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.