söndag 15 april 2012

Inte Mollys' dag

I går var det dags för Vårspåret i Bjärnum. Det var Anki Björk som via mail och Facebook bjudit in viltspårsugna cockerspanielägare till ett litet event. Vi var 8 hundar med förare som deltog. Spåren var officiella öppenklasspår och Basset Syd var ansvarig arrangör.



Klockan 9 samlades vi vid Viltspårdomare Börje Blomgrens jaktstuga som ligger vackert i skogskanten omgiven av kräftdammar. Vädret var fint med bara svag vind och ca 5 plusgrader. Det hade dock regnat ca 14 mm och haglat igår kväll och under natten så spåren var ordentligt blöta.


Domarna presenterades och lottning av spåren företogs och så bar det iväg ut till spåren.

Familjen Kjärkner med sin Trinny och jag och Molly fick åka ca 2 mil till vår domare Karl-Edwin Martinssons marker. Först ut var Åsa och Trinny, vi andra satt i bilen och iakttog dem i sökrutan. Där var de inte så länge och efter en stund hörde vi skottet och visste då att det gått bra så långt. De kom glada i hågen tillbaka och nu var det Mollys' tur att få gå iväg.

Detta var vårt 4:e spår i år och jag tycker hon blir mer och mer osäker och kollar väldigt noga både en och två gånger om spåret verkligen går där hon tror. Idag höll hon på i sökrutan i 10 minuter innan hon var säker på vart spåret gick. Hon ringade i varje vinkel och kryssade fram och tillbaka i spåret men gav aldrig upp utan fortsatte oförtrutet vidare. Matte blev glad då vi kom fram till markeringen för skottet för då var vi ju nästan i hamn. Molly var ivrig efter skottet men sprang rakt på klöven och hoppade sedan på matte för att få sina köttbullar. Stolt bar hon sedan sin klöv fram till parkeringen.


Hon klarade sitt spår och fick ett 1:a pris men i dagens tävling hamnade hon 2:a från slutet!



När vi kom tillbaka till Bjärnum var det full fart på grillen, det doftade härligt och smakade bra med korv och bröd.

Vi minglade runt, kollade på det fina prisbordet och hade det allmänt trevligt.





Nu skulle jag publicera bilden över alla deltagarna men mitt gratis bildutrymme här på bloggen tog slut. Jag har köpt mer utrymme (kostade 5 $) men det kan ta upp till 24 timmar innan köpet är fullgjort så bilden får vänta till en annan dag.

Spårdagen i sin helhet var väldigt lyckad, alla var nöjda och ville att detta skulle bli en tradition.

Domarna avtackades med blommor och Anki fick en rungande applåd för sitt initiativ och arbete.

6 kommentarer:

  1. Håller med, en trevlig dag som vi gärna vill upprepas.

    SvaraRadera
  2. Vilken fin utflykt, men vad menar du att ditt fotoutrymme tagit slut?'

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt plötsligt när jag satt och "lade" in bilder dök det upp ett meddelande från Google att mitt gratisutrymme för bildpublicering var slut. Jag fick förslag om olika stora bites att köpa till och eftersom jag läst och hört om detta fenomen hos andra bloggare jag personligen känner, så visste jag att detta förr eller senare skulle dyka upp. Jag valde det billigaste alternativet på 5$ för det har jag hört att andra också valt och betalade via internetbanken.
      Konstigt du inte råkat ut för detsamma då du har mycket bilder med i dina inlägg.
      Hälsningar Heléne

      Radera
    2. Jo, jag hade nog hört talas om någon sånt någon enstaka gång. Undrar vad de går efter för som du säger så publicerar jag ju många foton varje vecka och har så gjort sen 2007 eller om det är ännu längre sen... Jaja, ett tu tre dyker det väl upp här också!

      Radera
  3. Ja nästa gång vill vi också vara med. Var inte så lite sugna igår men stod med fön och borste i högsta hugg här hemma.
    Även om inte matte är nöjd tycker jag att Molly är värd ett stort GRATTIS!!!

    SvaraRadera
  4. Attans vilken dag du haft med spår o allt.....kul!!
    Bildutrymmet i vår blogg har också tagit slut och när vår matte betalade så fick hon nytt utrymme med en gång fast det stod att det kunde ta mååååååånga timmar!
    Vov från grabbarna boys!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.