onsdag 1 juni 2011

Dagis-avslutning


Idag var det sista dagen före sommarlovet som Hilma var hos oss. Men känner jag hennes familj (min dotter) rätt blir det väl en och annan gång även under sommaren. Vi har henne så gärna, hon är väldigt "lättpassad" och liten och behändig på alla sätt och vis. Enda problemet är då hennes matte kommer, för då vill Molly hälsa på Sophie och bli omklappad och det "tål" inte Hilma. Vi får ha henne kopplad eller i famnen för annars klipper hon till Molly med sina vassa tänder. Det har hänt mer än en gång att hon haft munnen full av Mollys svarta päls, det har t o m hängt ut som ett långt skägg ur hennes mun.

Idag skulle vi ha riktigt kul precis som skolbarnen har vid terminsslutet. Vi packade en kasse med leksaker, godis och kameran och gick genom skogen ner till Brukshundklubben. Där fick hundarna sitta på plats medans jag gick en bit bort och ropade på dom. Oj vilken fart de fick, rena rama kapplöpningen för att hinna först fram till godiset i min hand.

Molly är lite sen i starten


Hilma får ett ordentligt försprång...

...men Molly vinner

Sen skulle vi hoppa hinder. Det har Molly gjort flera gånger tidigare och vet vad som gäller. Ibland är hoppställning använd av mycket stora hundar och väldigt hög, men Molly är ivrig och tror hon kan hoppa över ialla fall. Jag får vara noga att sätta henne på plats innan jag börjar plocka ner brädorna till lämplig höjd.

Här är ställning satt i lämplig höjd och Molly är fokuserad på sin uppgift.

Hoppar upp ......

...... och landar, obs hon fick baken med sig och slog inte i, fastän det nästan ser så ut på fotot här.

Hilma skulle också hoppa, men var lite lat och sprang hellre runt om. Som tur är finns inget bildbevis!

Därefter hade vi lite uppletning av gömda leksaker. Molly är jätteduktig på att söka av området där jag gömt dom och kommer villigt in och avlämnar saken i utbyte mot en godis.
Sen gick vi hem och det var 2 trötta och nöjda hundar som sedan snarkade i varsitt hörn i husses arbetsrum.
Dagen avslutades med varsin äggula blandad i middagsmaten. Med andra ord en perfekt skol- förlåt dagisavslutning.

3 kommentarer:

  1. Du vet verkligen hur man sysselsätter hundar på bästa sätt!

    Intressant det där med äganderättsinstinkten. Nanna har den också och upplever ibland att Leia är en inkräktare. Det är svårt att jobba bort, tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig dagisavslutning!

    SvaraRadera
  3. Tihi...vilken härlig avslutning :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.