söndag 12 januari 2014

Ja,ja....

...... Annika, lugn bara lugn, här kommer fler bilder från dag 3 och 4 i London. Tycker själv också det är kul att dokumentera vår resa, det blir som en slags dagbok som är rolig att bläddra i om ett tag och minnas.

Dag 3 började i de egyptiska rulltrappshallarna på Harrods. Trots att vi var där vid öppningsdags var det redan massor av folk. Jag läste någonstans, att på en vanlig dag besöks Harrods av 35 000 personer men då det är rea (som nu) kan det finnas upp emot 300 000 besökare där per dag. Trångt, trångt. Vi delade på oss och spenderade 1 timme där.

På bottenvåningen hade ett minnesrum för Prinsessan Diana och hennes boyfriend Dodi Fayed ställt i ordning. Ljus brann, fräscha blommor omgav deras porträtt och en slags kondoleansbok låg framme för att besökare skulle kunna skriva något minnesvärt. Det var mycket vackert och det hela förstärktes av en livs levande operasångerskas kraftiga stämma i en välkänd aria. (vilken kan jag dock inte komma på).

Efter Harrods begav vi oss med Tunnelbanan (vi hade köpt ett Oystercard för 30£ var - mycket bra och räckte gott i 4 dagar) till Covent Garden som är teaterkvarteren i London. Först besökte vi Saluhallarna som numera är restaurangtorg och var fyllt av ätande trots att det är "halvutomhus" och inte så varmt just nu.

Lite varstans uppträdde sångare, gycklare och diverse konstnärer men vi tyckte det var för kallt att sitta ner och äta så vi gick till en trevlig restaurang  som var fylld med gamla skådespelarbilder och andades teateratmosfär.

Vi hade köpt biljetter i en så kallad box på Leiceseter Squere till lördagsmatinéen på Mamma Mia. Salongen var gammaldags och fylld med stuckaturer och kristallkronor och det går inte att komma ifrån att man satt och tänkte på den teatern som det hade rasat ner utsmyckning på någon vecka tidigare.

Det hela avlöpte väl, förställningen var trevlig med bra skådespelare och välkända melodier. Jag tyckte dock att ljudvolymen var alltför hög. Skall ha öronproppar med nästa gång jag går på musikföreställning (det har jag sagt tidigare också men glömde bort att jag nog är lite ljudkänslig).

Det var den dagen och nu återstod bara 1 dag av vår resa. Vårt plan gick inte förrän 20.40 så vi hade hela dag 4 till vårt förfogande.

Först åkte vi ut till Tower Hill och tittade på den gamla fästningen som anlades redan på 1000-talet av Willhelm Erövraren. Vid mina tidigare Londonbesök har jag varit därinne och beundrat kronjuvelerna, korparna och vakterna de så kallade beefeaters. Nu nöjde vi oss med att promenera runt murarna och beundra "gammalt möter nytt", ni förstår vad jag menar då ni ser bilden nedan.

En promenad över Tower Bridge är förstås också ett måste då man är i trakten.

Solen sken och det kändes lite våraktigt i luften. I en rabatt hade de planterat ut penséer och kring Cesar-statyn vid den romerska muren blommade primulor i stora urnor.

Vi for tillbaka till Trafalgar Squere högst upp och längst fram (förstås)  i en röd Londonbuss! Vi glodde och glanade på allt så rutan framför oss immade igen. Det ser ut som om det är mulet ute, men det är bara vi lantisar som begapat utsikten ;-) Här syns den mäktiga St Paul's Cathedral.

Efter all den friska luften ute vid Towern smakade det gott med English tea på ett konditori. Flottast hade väl förtsås varit om man bokat bord på Ritz, Savoy eller något annat flådigt hotell, men nu blev det så här och det var jättegott. Vi fick lax- och gurksandwich, scones med goda marmelader samt små bakelser i olika utföranden.

De här godsakerna får bli avslutning på vår resereportage för middagen blev inte vad vi hoppats på.
Planet var 40 minuter försenat vid start men den förseningen kördes nästan in på hemvägen och vi landade snyggt på Kastrup 23.35 på söndagskvällen.

Med en sista bild från lobbyn på vårt mysiga hotell säger jag tack för att ni hängt med oss på vår Londontrip.