tisdag 29 oktober 2013

I stormens spår.....


Oj, vad det blåste hos oss i går. Redan vid 14-tiden började det tjuta och vina i vinden och vi var bara ute i trädgården med Molly för till skogs vågade vi oss inte. Hela huset skakade stundtals och vi var glada att takrenoveringen, som skall utföras denna veckan, ännu inte hade hunnit påbörjas. Man vet ju aldrig om byggnadsställningar o dy l står pall i vinden. Som tur var blev stormen inte så långvarig för redan vid 23-tiden hade det värsta avklingat.


I morse var det spännande att rulla upp och se hur det såg ut. Tack och lov stod våra träd intakta men på sina håll i grannskapet såg det bedrövligt ut. Här är Molly ute på morgoninspektion. Mycket nytt att lukta på:-)
 



På Brukshundklubben såg det alldeles förskräckligt ut. Hela verandataket "gick åt skogen" då ett av träden föll.


Något liknande hände hos hönsen i Hembygdsparken. Stackars pyttorna, de blev nog rädda när det brakade till.
 

Brakade gjorde det också i min bil som jag parkerade framför några gamla liggande telefonstolpar. Jag visste att jag hade stolpen framför bilen men trodde att jag parkerat längre åt vänster så att det var bara en lätt vridning på ratten som behövdes då jag skulle köra iväg. Knak, knak så det och sen gick det inte att köra längre.


Jag kom varken bak eller fram. Jag ringde min man, eftersom jag i sådana situationer är löjligt (kvinnligt) hjälplös. Men.... kan ni tänka er en sådan tur jag hade, för just precis då kom kommunens röjningskranbil åkande och skulle rensa i skogen efter nerfallna träd.


Jag behövde inte ens andas att jag behövde hjälp, de förstod precis min belägenhet. Stocken gick inte att flytta men som tur är har jag har krok på min bil. De la en vajer runt kroken.....


 
... och sen lyfte kranbilen min bil och drog den samtidigt till sidan och vips så var jag "flott" från stocken. Stackars Molly satt i bilen, men det hela gick så fort så hon hann nog inte reagera på åkturen i luften.

Inte ett märke på bilen som tur var. Stocken låg precis under balken där man sätter domkraften så det höll. Sens moral: kolla alltid hur det ser ut runt din bil då du kör ut från en parkering!!!!!
 
Nu skall jag ut och kolla om killarna som jobbar med vårt tak vill ha kaffe.

2 kommentarer:

  1. Hua mig - stormar är inget man önskar sig. Tur att det gick förhållandevis bra!

    SvaraRadera
  2. Här klarade sig det mesta ganska bra, men det har blåst rejält även idag! Ett nytt strömavbrott fick vi även i kväll när det var dags att laga mat, men tack och lov blev det inte så långvarigt!
    Man får verkligen vara glad så länge ingen människa blir skadad när det faller träd och flaggstänger åt alla håll!
    Tack snälla du för de rara kommentarerna jag fått i min blogg, de värmer gott!
    Kram M.E

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.