torsdag 20 juni 2013

Cykeltur

I eftermiddags beslöt jag mig att ta en cykeltur längs havet ut till Skepparkroken. Solen lyste och det var härligt varmt med lagom vind. Nyponrosorna blommade och det doftade gott om dem. Kan inte förstå att nyponbuskarna betraktas som ogräs och röjs bort med hjälp av kraftiga grävmaskiner längs vissa sträckor.



Det var alldeles nödvändigt att hoppa av cykeln och sticka näsan i busken och känna sommardoften.
 
 

Finns det något härligare än en knastrande grusväg längs havet om sommaren.



Badbryggan på Sven Jons udde är nyrenoverad av byalaget. Som privatperson kunde man stötta projektet ekonomiskt och som tack få sitt namn inbränt på en av plankorna.


Här har jag parkerat framför en vit vildros. Tror den är gammal eftersom den växer helt för sig själv där det tidigare varit ett fallfärdigt - numera rivet - hus. Den doftade också gott.


Nu har jag lämnat cykelvägen vid havet och är på väg hem längs ån. Allt som oftast ser man diverse flyttyg komma på ån. Denna lilla båt tycks något överlastad men de hade säkert en fin tur.



När jag kom hem smakade det bra med kaffe och rulltårta i uterummet. Den gamla midsommarstången som min väninnas Mamma och Pappa svarvat och målat för drygt 25 år sedan plockas fram varje år.
Vilken underbar dag vi haft, hoppas midsommaraftonen blir lika fin.
 
Tjingeling

3 kommentarer:

  1. Så härlig cykeltur! Ljuvliga sommartid - trevlig midsommar!

    SvaraRadera
  2. Vilket vackert ställe att cykla till!
    Svar: När/om lampan slocknar är det något fel i reningsverket, så måtte den alltid lysa!
    Ha en fin midsommar ni också!

    SvaraRadera
  3. Önskar er också en riktigt skön och Glad Midsommar med mycket sol!
    Här finns det nog risk för att vi får ta med regnrocken till midsommarstången!
    Melody med matte


    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.