torsdag 7 juli 2011

TTouch



De flesta av oss har nog läst om Rudis' lägervistelse och blivit nyfikna på massagen han fick enligt TTouch-metoden. Nog verkar det skönt och lugnande för hunden, jag tycker det skulle vara roligt att kunna göra det på Molly.
Rudis matte skrev in  lägerledarens webadress och av någon konstig anledning klickade jag på den. Döm om min förvåning när det visar sig att hon har hundskola här i Ängelholm. Jag har aldrig hört talas om henne eller sett någon reklam för verksamheten. Hon hade en TT-kurs här i maj månad och har fortsättning i oktober. Ny kurs blir det till våren, den skall jag försöka gå på!
Varje söndag i juli har hon hundskola på Råbocka Camping kl 16 och spårkurs senare på kvällen. Har jag inget annat för mig åker jag förmodligen dit och kollar.
Sigge Svamphund med matte kommer hit 20-21 augusti för att hålla svampletarkurs. Det ni! Tänk att något kul anordnas där man bor och inte 50 mil bort! Jag är lite kluven om jag skall låta Molly spåra svamp, tänk om hon inte vet vad hon skall spåra efter då vi viltspårar och m a o "spårar ur" (vitsigt eller hur).



Nu har Molly också fått en sele att ha på promenader och vid cykling. Jag hade tänkt mig en sådan som  Nanna och Leia har, men hittade ingen sådan i butiken. Det fick bli en Limex som verkar mjuk och bra, jag har andra halsband och koppel från den firman sen tidigare och är nöjd. Jag är bara rädd att pälsen tovar sig i armhålorna om man använder den frekvent. Hur upplever ni  det?
För några år sedan köpte vi en sk "springer" att fästa på cykeln och hade för oss att kunna cykla ut med Molly. Det gick inte så bra, hon var nog rädd för cykeln trots försiktig tillvänjning, och drog snett utåt/framåt och vi ansåg cykelmotion var till mer skada än nytta, så vi skruvade av "springern". Häromdagen skulle husse ett kort ärende till en bekant och ville cykla dit och tyckte Molly kunde få följa med. Han tog henne bara i vanligt koppel och halsband och det gick hur bra som helst, så bra att vi beslöt att forsätta med cykelmotionen och  skaffade därför en sele!
Idag har vi haft lite svalare väder, trodde ett tag det skulle bli regn, men nej, framåt kvällen klarnade det upp. Vi gick en skön promenad som avslutades med en sväng inom Brukshundklubben. Eftersom vi inte hade någon egen kul grej med lånade vi en träapport där och gjorde som vi brukar. Molly sitter på plats och jag lägger apporten en bit bort, går sen tillbaka till henne och skickar ut henne att hämta. Hon tvekade inte över den nya främmande "grejen" utan greppade som om hon inte gjort annat och kom ingalopperande med den i full fart.


Duktig vovve!



5 kommentarer:

  1. Jaaaa, duktiga Molly!!!
    Du är en supertjej helt enkelt.
    Vov från Grabbarna boys!

    SvaraRadera
  2. Vad bra att det anordnas TTouch-kurser där ni bor - skulle också vilja gå en sådan kurs.
    Ang. våra selar så tycker jag inte att det tovar sig i armhålorna på hundarna, så det blir säkert bra för Molly också.

    SvaraRadera
  3. Va härligt med hund massage kurs. Har gått massagekurs för barn ingår i mitt jobb skulle verkligen vara kul å prova på med hund. Skall gå in och titta på den Sidan.

    Ha det gott i värmen.

    //Ricco & Alfons & Towe

    SvaraRadera
  4. Tänk så många som kämpar för att få sin hund att ta apporten och så gör Molly det direkt=)Duktig tjej.Jag år vl tyvärr säga att jag upplever tovor i armhålan på mina eller gjorde nu har alla utom Lowa sommarfrisyr dvs rakade armhålor och magar men tror det beror en del på pälskvaliten Caspian har sällan tovor en annan pälskvalite mot de andra. Vad kul att det ordnas kurs så nära. Tror du inte Molly är tillräckligt erfaren för att kunna båda? Jag ska testa Tindra på vildvins blod och klöv så fort vädret blir lite sämre för att öka utmaningen. Kram på er och en härlig helg

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.