fredag 21 juni 2013

Glad Midsommar!

 
 
Vilken tur med vädret vi har haft så här långt på midsommarafton. Visserligen lite kvavt och 26 grader men bättre det än det utlovade regnvädret.
 
 
 Här är lunchen, som består av Moster Matildas goda silltårta, framdukad. Den har en botten av smulad kavring och smält smör. Sen blandar man matjessillspad med gräddfil och creme fraiche, tillsätter smält gelatin samt rör ner tärnad potatis, rödlök, gräslök och matjessill. Bör få stå och gotta till sig i kylen 1 dygn. Kanongod!


Nu är bordet dukat inför till kvällen. Vi sitter för säkerhets skull i uterummet för man vet ju aldrig vad vädrets makter får för sig.Sitta inomhus är det inte tal om en midsommarafton.
 Förr hade vi långbord i carporten och "hela gatan" var här. Praktiskt och bra då barnen var små. Jag kommer ihåg år då vi fick täcka carportöppningen med presenningar för regnvädrets skull - men aldrig i livet det var tal om att gå in. Vi dansade och festade tills solen gick opp och ungarna hittade på bus och ringde på hos de äldre som inte var med på festen. Farbror Birger kom marscherande i morgonrock och tyckte att nu får ni nog ta och passa era ungar och inte sitta där och ha festa :-(

 
 
Avslutar med en bild av fjolårets jordgubbstårta. Den blir likadan i år - för varför skall man ändra ett "vinnande koncept"
 
Jag önskar alla mina bloggvänner en härlig Midsommar
 
Tjingeling

2 kommentarer:

  1. Hoppas ni slapp regnet! Som vegetarian tackar jag nej till silltårtan, men oj, vad jag skulle vilja bli bjuden på jordgubbs-diton!

    SvaraRadera
  2. Ett så vackert dukat midsommarbord! (Eller... Lika fint för vilken dag som helst;D)
    Jordgubbstårtan får det att vattnas i munnen;) (Äter tyvärr inte sill...)
    Jag fick läsa ner lite och måste kommentera de vackra hästarna! Det är bra länge sedan jag satt till häst, men ibland finns en längtan...

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.