lördag 25 augusti 2012

Jomenvisst.....

...fanns det lingon kvar och dessutom hade de mognat sedan vi kollade senast.

Jag tog Molly och en liten hink med mig och for ut till Råbockaskogen. Vi gick genom campingen och forsatte sen ut i skogen och tänk, konstigt nog, fanns det längs de markerade stigarna gott om bär.


Eftersom jag inte kan ha Molly lös i skogen (eller någon annanstans heller) så satte jag flexikopplet i en torr gammal gren som stack upp ur vegetationen. Molly fann sig väl tillrätta och snusade runt lite, tuggade på några torra kvistar och skulle helst ha nosen där jag var och plockade.


Vi njöt verkligen av "skogsarbetet" bägge två. När vi plockat rent på 1:a stället fortsatte vi ut till den uppröjda heden invid havet och där, precis där skogen slutar, finns finfina bär som smekts av Skäldervikens milda vindar (inbillar jag mig).


Molly satt fint och spanade ut över det öppna landskapet, inte en enda gång försökte hon springa iväg eller ta sats och rycka loss sitt koppel som bara satt löst i ett litet björksly. På bilden ser man plockhinken stå farligt lutad i närheten av kopplet. Hade just varit snyggt om den vält med mattes omsorgsfullt plockade bär :-(

 

Nej, nu har Molly tröttnat på att hålla utkik och börjat rulla runt i lingonsnåret.Och hinken, kolla vad farligt nära den är att välta.


Som tur var fick matte alla lingonen med hem och snart skall här råröras. Först väntar kvällsmaten med färska kantareller som jag köpt - för så långt sträcker sig inte min naturkunskap att jag törs plocka svamp och för det andra vet jag inte heller var det växer dylika.

Trevlig helg önskar vi alla våra bloggvänner
.

4 kommentarer:

  1. Lite höstkänsla var det allt när man ser dina fina bilder. stort grattis i efterskott!!!!

    SvaraRadera
  2. En sån mysig dag ni haft tillsammans! Och så skönt att Molly tar det med ro, men klart där matte är, där är ju bäst :-)

    SvaraRadera
  3. Skogens röda guld på hink - härligt!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.